İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

AYİN KRİZİ BÜYÜYOR

SÜMELA Manastırı’nda önceki gün yaşanan ayin krizi içinde yer alan Rus milletvekili İvan Savidis, kendilerine neden böyle davranıldığına ve bir yasak getirildiğine anlam veremediğini söyledi. Savidis, bizden müze içinde mum yakmayacağımıza ve fotoğraf çekmeyeceğimize dair söz aldılar. Ancak bize dışarda neden müdahale ettiler” dedi.

Papaz Giysileri Havaalanı’nda
Neden Çıkarttırıldı?
BERABERİNDE getirdikleri papazların dini giysilerinin hava limanında neden çıkarıldığını anlayamadıklarını belirten Savidis, “Rusya’nın merkezinde camiler inşa ediyoruz. Ben Moskova’da yapılan bir camiye destek verdim. Ben bir Hristiyanım. Sizden saygı bekliyorum” şeklinde tepki gösterdi.

Çok Önemli Bir Olay, Brüksel’de
Basın Toplantısı Yapacağım
OLAYIN çok önemli olduğunu ve konuyu bir basın toplantısıyla Brüksel’de gündeme getireceğini kaydeden Savidis, “AB’ye girmek isteyen bir ülke olarak dinlere ve din adamlarına saygı göstermelisiniz. Bu yaşadıklarımdan sonra daha iyi bir Hristiyan oldum” dedi.

TRABZON’UN Maçka ilçesi Sümela Manastırı’nda dün yaşanan ‘ayin’ gerginliğinin içerisinde yer alan Rus Milletvekili İvan Savidis, ”Ben Moskova’ya cami yapılmasına yardımcı oldum. Trabzon’a kilise inşa edeceğim. Buraya kilise inşa ederken de bana Müslümanların yardım etmesini istiyorum. Siz müslümansınız, biz Hristiyan. Benim size saygı duymamı istiyorsanız siz de bize saygı göstermek zorundasınız” dedi.
Savidis, kendilerine neden böyle davranıldığına bir anlam veremediğini belirterek, “Hıristiyan inancına sahip insanlar olarak önümüzdeki yıllarda tekrar Trabzon’a gelerek Sümela Manastırı’nı ziyaret etmek istiyoruz” dedi.
Sümela Manastırı’nda yaşananlarla ilgili Brüksel’de önümüzdeki günlerde bir basın toplantısı düzenleyeceğini belirten Savidis, şöyle konuştu: “Açıkçası burada ne yapmak istediklerini anlayamadım. Biz her şeyden önce Türklerin gelenek ve göreneklerine saygı duyuyoruz. Bize söylenildiği gibi müzenin içinde mum yakmayacağımıza fotoğraf çekmeyeceğimize söz verdik ve bu sözleri yerine getirdik. Amacımız Türk Kanunları’na saygı göstermektir. Ancak tüm bunlara rağmen bizim Trabzon’a girmemizi yasakladılar. Bunu neden böyle yaptılar anlamadık. Havalimanından Sümela’ya buradan da tekrar havalimanına dönüp gidecektik. Beraberimizde müzik grubumuzu da getirmiştik. Sümela’da müzik çalıp oynayarak Türkiye’yi nasıl rahatsız edecektik, anlayamadım.”
“Beraberimizde getirdiğimiz papazların dini giysileri havalimanında neden çıkartıldı anlayamadım” diyen Savidis, valinin görevden alınmasını istedi. TBMM’ye de bu konuyla ilgili bir yazı göndereceğini anlatan Savidis, sözlerine şöyle devam etti: “Rusya’nın merkezinde camiler inşa ediyoruz. Ben bir milletvekili olarak Moskova’nın merkezinde yapılacak camiye destek verdim ve aleyhinde yer almadım. Siz müslümansınız, biz hıristiyan. Benim size saygı duymamı istiyorsanız sizde bize saygı göstermek
zorundasınız. AB’ye girmek isteyen bir ülke olarak dinlere ve din adamlarına saygı göstermelisiniz. Buradaki yöneticilere teşekkür ediyorum çünkü burada yaşananlardan sonra daha iyi bir hıristiyan oldum.”

TRABZON’DA ORTODOKS
KİLİSESİ İNŞA EDECEĞİM
Savidis, buradaki kilisenin kendi atalarına ait olduğunu hatırlatarak “Bu kiliseler, bizim atalarımızdan kalan kiliseler. Dindar insanların kiliseleridir, Türk Hükümeti’nin kiliseleri değildir. Bu olayın ne kadar önemli bir olay olduğunu tüm dünyaya göstereceğim” dedi.
Trabzon’da Ortodoks kilisesi inşa edeceğini anlatan Savidis, sözlerini şöyle sürdürdü: “Burada kilise inşa ederken buradaki müslümanlar bize yardım edecek. Tıpkı bizim Rusya’da Müslümanlara cami yaparken yardım ettiğimiz gibi. Çünkü ben Moskova’daki caminin yapılmasına yardım ettim.”
Türkiye ile Rusya arasındaki ticaret hacmine de dikkat çeken Savidis, şunları söyledi: “İki ülke arasında ticaret hacmi yüzde 35 civarındadır. Önümüzdeki beş yılda Erdoğan ve Putin 100 milyar doları aşan anlaşmalara imza atmışlardır. Biz Hıristiyanlar o kadar kötü insanlarsak neden bizimle ticaret yapıyorlar. Niçin gaz hattını buraya almak için Türkiye’ye yardım ediyoruz. Burada binlerce Rus hakaretle karşılaştı. Uluslararası boyutta ben bunu dile getireceğim. Türkiye’nin hala AB’ye hazır olmadığını
söyleyeceğim. Benim istediğim burada bir teşekkürdü. Çünkü ben Trabzon’a üç bin turist getirdim.”
Hala Türk halkına ve Müslümanlara inançlı bir kişi olarak saygı duyduğunu anlatan Savidis, sözlerini şöyle tamamladı: “İster müslüman olsun ister hıristiyan, ister Budist, Allah birdir. Bir olan Allah’a inanıyoruz. Bence bütün problemleri inançlı olmayan insanlar çıkartıyor. Türk Yönetimi havalimanında bizim elbiselerimizi bile çıkartsaydı, biz buraya çıplak gelecektik”

Siyasiler provoasyon dedi

Sümela Manastırı’nda patlak veren ayin krizine ilişkin Trabzon’daki siyasi parti il başkanları çarpıcı açıklamalarda bulundu. Siyasi parti il başkanları, ayin yapmak isteyen Rus, Gürcü ve Yunanlılardan oluşan grubun provokasyon girişiminde bulunduğunu dile getirdiler.
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Trabzon İl Başkanı Necip Yıldız: Olayın net yüzünü bilmiyoruz. Sumela Manastırı’nda ayin yasak olduğunu biliyoruz. Asıl önemli nokta şudur. Bu tür turist kafileleri yıllardan beri gelip giderler. Hiçbir zaman ayin yapma girişiminde bulunmamışlardı. Acaba şimdi neden gerek duydular. Onlara verilen sözlerin bir senaryosu mu diye düşünmemek mümkün değil. Bu girişimin Demokratik açılım söyleminin ardından gerçekleşmesi düşündürücüdür. Ayin yapıp yapmamalarından ziyade düşünülmesi gereken nokta budur. Valilik yasaları uygulamışsa doğru olanı yapmıştır. Tabi ki Efes’te yapılıyorsa neden Sumela’da yapılmasın? Ayin yapmalarına karşı değiliz ama ayinlerin yapılacağı yerler de bellidir. Ama bu yaşananlar Hükümetin beceriksizliğinin göstergesidir. Herkes bir yerlerden cesaret almaya başlamıştır.
Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Trabzon İl Başkanı Nihat Birinci: Burası Türkiye Cumhuriyeti’dir. Bu ülke bir hukuk devletidir. Neyin nerede nasıl yapılacağı bellidir. Trabzon Valiliği ve müze çalışanları kuşkusuz doğru olanı yapmıştır. Şimdi de içlerinden biri çıkmış ‘Trabzon’a Ortodoks Kilisesi yapacağım’ diyor. Bunun için önce Kırım’ı boşaltacaklar. Ardından tarihte bir Türk gölü olan Karadeniz’i yine Türk gölü olarak kabul edecekler. Ondan sonra onların taleplerine de bakar, değerlendiririz.
Demokrat Parti (DP) Trabzon İl Başkanı Ahmet Uğur Zihni: Türkiye üzerinde yazılan senaryolar zamanı gelince ortaya çıkıyor. Planı yapmışlar. Biz ise aktörüz. Oynadıktan sonra rol aldığımızı anlıyoruz. Mondros Antlaşması’ndan sonra onlara kalsa kaybettiklerini yavaş yavaş dayatmayla almaya çalışıyorlar. Biz ise görmüyoruz. Ermenistan’daki milli maçta istediklerini aldılar. Şimdi de Kürt açılımı ile Abdullah Öcalan’ı da kullanarak yine bir şeyler koparmaya çalışıyorlar. Aslında bölünmezliğimizin dışa bağımlı olduğunu empoze etmeye çalışıyorlar. Zamanla bazı şeyleri kabul ettiriyorlar. Ayin yapmalarında hiçbir art niyet yoksa, yasalara uygunsa niye karşı çıkalım? Biz de orda camilerimizde namaz kılıyoruz. Ama müzelerde böyle bir ibadet yapma şansımız var mı? Yok. Herkesin dini inancına saygımız var. Ama siyasal ise buna karşıyız.
Saadet Partisi (SP) Trabzon İl Başkanı Ömer Topaloğlu: Sümela Manastırı’ndaki girişim basından da takip ettiğimiz kadarıyla provokatif bir girişimdir. Asıl gayeleri ayin yapmak değil. Sümela Manastırı bir ören yeri ve müze statüsündedir. Dolayısıyla burayı Ortodokslar kadar Müslüman’ların da, başka dine mensup kişilerin de ziyaret etme hakkı vardır. Orada yapılan bir eylemdir. Kilise yapma meselesine gelince, biz insan olarak her din mensubunun kendi didine uygun yerlerde uygun şekilde ibadet yapmasından yanayız. Eğer Trabzon’da Ortodoks, Hıristiyan varsa biz de kilise yapımına yardımcı oluruz. Ama biz iyi biliyoruz ki Trabzon’da böyle bir ihtiyacı doğuracak ne Ortodoks ne de Hıristiyan var. Trabzon’da yaşan Müslümanlar var. Ama Rusya’da Müslümanlar var. Onlar da bunu çok iyi biliyor. Oradaki cami yapımına yardım ettikleri için teşekkür ederiz. Trabzon’da da Rus varsa ihtiyacı varsa talepleri olumlu olurdu. Biz iyi biliyoruz ki yok. Bu kilise talebi de yine provokatif bir taleptir. Bizim de Dünya’nın çeşitli ülkelerinde müze olarak kullanılan ibadethanelerimiz var. Ama biz oraya gittiğimizde sadece geziyoruz. İbadet yapamıyoruz ya da yapmıyoruz. İbadete açılmalarını isteriz ama yasa ve kurallara uyuyoruz.