İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

Fransa’dan Türk tezine yer veren ansiklopediye ceza

Sözde Ermeni soykırımı konusunda Türkiye’nin tezlerine de yer verdiği için Fransa’nın ünlü genel kültür ansiklopedisi Quid mahkum oldu.

Paris Mahkemesi, ansiklopediyi, ‘Ermeni soykırımının’ sunumu konusunda hatalı bularak 1 Euro sembolik para cezasına çarptırdı. Kararda, ansiklopedinin 2003 ve 2004 baskılarında Türk tezlerinin Ermeni teziyle eşitmiş gibi sunulduğu ve ‘inkarcı tarihçiler’ tarafından seslendirilen görüşlerin kesin bilgiymiş gibi verildiği belirtildi. Mahkeme, Türk tezinin ansiklopedide daha geniş bir şekilde yer aldığına karar verdi.

Quid, ayrıca Ermenilerin Ruslarla ortaklık yaptıkları için sürüldüğü tezine destek verdiği için de suçlu bulundu. Ansiklopediyi çıkaran Robert Laffont Yayınevi, kararı üç gazete ve üç dergiye ilan vererek duyuracak. Yayınevi, Ermenilerin baskısı üzerine 2005 baskısında değişiklik yapmıştı. Fransa Ermeni Davasını Savunma Komitesi (CDCA), 2003 yılında Paris Mahkemesi’ne başvurarak 1915 olaylarını anlatırken Türk tezlerine de yer verdiği gerekçesiyle Quid hakkında suç duyurusunda bulunmuştu. Mahkeme kararını, ‘büyükanne ve büyük babalarımızın hatırası için büyük bir zafer’ şeklinde değerlendiren CDCA Başkanı Harout Mardirossian, Fransa’nın Türkiye’ye ‘inkarcı propagandalarına’ son vermesi için önemli bir mesaj gönderdiğini ifade etti. İnkarcılara karşı mücadelelerinin aralıksız devam edeceğini belirten Mardirossian, Fransa’nın ‘Ermeni soykırımı’nı inkar edenleri cezalandıracak yasa çıkarması için çalışacaklarını söyledi. Fransız Parlamentosu’nda bu amaçla hazırlanan dört yasa tasarısı gündeme gelmeyi bekliyor.

Paris Mahkemesi, davayı 25 Mayıs 2005 tarihinde görüşmüştü. Ermeni örgütleri, soykırımın herkesçe kabul edilen bir gerçek olduğunu ileri sürerek ‘Türk görüşü’ veya ‘Ermeni görüşü’ gibi yorumların yapılamayacağını savunmuştu. Quid’i ‘Türkiye’nin propagandasını yapmakla suçlayan CDCA, bilimsel gibi gösterilen bilgilerin Türkiye’nin resmi tezleri olduğu ve ‘Ermeni soykırımının’ sorgulanmasına yol açtığını gerekçe göstermişti. Robert Laffront Yayınevi ise suçlamaları reddederek soykırım meselesini tüm yönleriyle ele aldıklarını, Ermenilerin görüşlerinin de Ermenistan bölümünde verildiğini bildirmişti. Mahkeme daha önce de ünlü tarihçi Bernard Lewis’i Le Monde gazetesinde konu hakkında yayınladığı bir makaleden dolayı 1 Euro tazminat ödemeye mahkum etmişti.

07.07.2005

Ali İhsan Aydın

Yorumlar kapatıldı.

%d blogcu bunu beğendi: