İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

Akdamar Kilisesi’ndeki ayin

Cemal Aşan
Gevaş ilçesi sınırlarında bulunan Akdamar Adası’ndaki Akdamar Kilisesi’nde, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın özel izniyle 8 Eylül’de dördüncüsü yapılacak ayinle ilgili hazırlıklarda sona gelindi. Van’da pazar günü yapılacak ayin öncesinde tüm kamu kurumları kendi görev alanlarıyla ilgili hazırlıkları tamamladı. (Umarım ASİMDER denen  dernek yöneticilerinin, gerçek dışı gerekçelerle yaptıkları kışkırtma sonucu katılımcıların rahatsız edilmesine izin verilmez. Adanın ismi Akdamar değil Ahtamar ya da Ağtamar adasıdır. Akdamar Kilisesi isminde bir kilise yoktur.Kilisenin ismi SURP HAÇ ERMENİ KİLİSESİ’dir. HYETERT)

Kilisenin bulunduğu Akdamar Adası’nda, Gevaş Belediyesi ekipleri tarafından temizlik çalışması başlatılırken, gelen misafirleri adaya taşıyacak tekneler de eksiklerini tamamlayarak pazar gününü beklemeye başladı.
Kilise önünde ayini takip edecek vatandaşların güneşten korunmaları için avluya dev çadır kurulurken, ayin süresi boyunca adada bulunacak sağlık, arama kurtarma ve güvenlik ekipleri de olası olaylara müdahale edebilmek için hazır bekletilecek.
– “Tüm misafirlerimizin Van’dan memnun ayrılmaları için elimizden geleni yapacağız”
İl Kültür ve Turizm Müdürü Muzaffer Aktuğ, AA muhabirine yaptığı açıklamada, bu yıl ayinin her yıl olduğu gibi sorunsuz bir şekilde tamamlanması için tüm hazırlıkları tamamladıklarını ve gerekli toplantıları gerçekleştirdiklerini belirterek, patrikhaneden temsilcilerin de hazırlıkları kontrol etmek için Van’a geldiklerini söyledi.
Van’a gelen misafirlerin kentten memnun ayrılmaları için ellerinden geleni yapacaklarını bildiren Aktuğ, şöyle devam etti:
“Bu yıl patrikhanenin bizden özel tekne ile adaya götürülme, ayinin dışarıdan da takip edilebilmesi için ses yayın cihazı, mumların adaya taşınması gibi talepleri oldu. Biz bu taleplerin tamamını karşıladık. Şu ana kadar bir sorunumuz yok. Hazırlıklarımızı tamamladık. Gelen misafirlerimizi en iyi şekilde ağırlayarak, Van’dan memnun ayrılmaları için ne gerekiyorsa yapacağız. Misafirlerimiz kente gelerek bizim otellerimizde konaklayacaklar. Biz bakanlığımıza bu konuyu ilettik ve otellerin mutfak ve servis bölümlerindeki personellere uzmanlar tarafından eğitim verilmesini talep ettik. Amacımız her alanda en iyi hizmeti sunmak.”
Otellerde rezervasyonlarla ilgili sıkıntıların da olmadığını aktaran Aktuğ, otellerin tüm hazırlıklarını tamamlayarak misafirlerini beklediklerini anımsattı.
– “Biz her zaman dünyanın barışı için ayinlerimizde dua ederiz”
Pazar günü yapılacak ayin öncesinde gerekli eksiklikleri gidermek ve hazırlıkları tamamlamak için Van’a gelen Ermeni Patrikhanesi Ruhani Meclis Üyesi Peder Dirtad Uzunyan, Akdamar’da yapacakları ayinin geçtiğimiz yıllardan farklı bir ayin olmayacağını söyledi.
Bu yıl ilk kez kilisede ayinin hemen ardından vaftiz ayinlerinin olacağını açıklayan Uzunyan, şöyle konuştu:
“Bu yeni ve bizi memnun eden bir faaliyet olacak. Biz erken geldik gerekli hazırlıkları tamamlamak için. Yarın bazı arkadaşlarımız daha gelecek. Bu yıl ayini her yıl olduğu gibi Patrik Genel Vekilimiz yönetecek. Kendisi yarın Van’a gelecek. Her kilisemizin bir vaftiz havuzu var ancak buradaki pek uygun değil, eskimiş bir bölüm. Bu nedenle kendimiz bir kap getirdik. Onu mihrabın önüne bırakacağız. Van Gölü’nden suyu alıp kullanacağız. Bunun bizim için sembolik bir anlamı var. Adana bölgesinden ve yurtdışından gelecek vatandaşlar için vaftiz yapılacak. Ayin için İstanbul’dan 4 tur geliyor. Ermenistan’dan belli bir katılım olacak. Geçen seneler kadar büyük katılım olacağını tahmin etmiyorum ama yine de önemli bir katılımın olmasını bekliyoruz.
Biz her zaman dünyanın barışı için her ayinimizde mutlaka dua ederiz. Ayinin gereği o zaten. Son dönemdeki süreçte ülkemizin barışı için, bulunduğumuz coğrafyanın barışı için de dualarımızı eksik etmiyoruz. Son sıkıntılı dönemler başladığından bu yana her pazar ayinlerimiz de dua ediyoruz.”
– “Ben Ermeni’yim, eşim Müslüman”
Ayin için Antalya’dan Van’a gelen Alita Hannayan, 10 yıl önce Antalya’da tanıştığı Şahin Sonbahar ile evlendiğini ve eşinin Müslüman olmasına rağmen sıkıntısız şekilde hoşgörü içinde yaşadıklarını söyledi.
İnançlarının farklı olmasına rağmen hoşgörü içinde yaşadıklarını ve hiç sorun yaşamadıklarını anlatan Hannayan, şunları kaydetti:
“Eşim Müslüman, ben Ermeni’yim. 10 yıldır evliyiz. Az önce o cuma namazı için camiye gitti, ben onu dışarda bekledim. Benim kiliseye gittiğim günlerde de o beni bekliyor. İkimiz de kendi ibadetlerimizi yaparak, hoşgörü içinde yaşıyoruz. İnsanların birbirleriyle sorunları yok. Sorun devletlerin kendi aralarındaki politikalardan kaynaklanıyor. Ben burada insanlarla kardeşçe yaşıyorum. Eşimle Ermenistan’a gittiğimde akrabalarımız eşime benden daha çok ilgi gösteriyor. Van’a ilk kez ayin için geldik. İki gün önceden de geldik ki Van’ın güzelliklerini görebilelim. Keşke geçmişte yaşanan olaylar hiç yaşanmasaydı ve Ermeniler de burada yaşamaya devam etseydi. O zaman buranın bir kültürel zenginliği de dolacaktı.”
– “Teknelerimiz misafirlerimizi ağırlamaya hazır”
Gevaş iskelesiyle Akdamar Adası arasında yolcu taşımacılığı yapan teknelerin pazar günkü ayine hazır hale getirildiğini belirten Gevaş Akdamar Kooperatifi Başkanı Mesut Avcı ise, “16 teknemizin tamamını boyadık ve zeminlerine misafirlerimiz için halı döşedik. Hiçbir eksiğimiz yok. Pazar günü aynı anda bin 200 vatandaşı Akdamar Kilisesi’ne taşıma imkanımız vardır. Gelen misafirlerimizi sorunsuz bir şekilde taşımak için elimizden geleni yapacağız” dedi.